Systematische Theologie
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Dissertationsprojekt mit dem Titel „Elasticized Ecclesiology: The Concept of Community after Ernst Troeltsch“ (University of Oxford, 2012-2015)

This study confronts the current crisis of churches. In critical and creative conversation with Ernst Troeltsch (1865-1923), I argue that churches need to be elasticized in order to engage the “other.” Examining contested concepts of religiosity, community, and identity, the study explores how the closure of church against the sociological other corresponds to the closure of church against the theological other. Taking trust as a central category, I advocate for a turn in the interpretation of Christianity—from “propositional possession” to “performative project,” so that the identity of Christianity is done rather than described. Eventually, church emerges as a “work in movement,” continually constituted through encounters with the sociological and the theological other.

Veröffentlicht als Elasticized Ecclesiology: The Concept of Community after Ernst Troeltsch (Pathways for Ecumenical and Interreligious Dialogue), New York: Palgrave Macmillan 2017.

Habilitationsprojekt mit dem Arbeitstitel „Theologie in den Trümmern der Türme: Der religionstheoretische Diskurs der 9/11-Dekade“ (Ludwig-Maximilians-Universität München, seit 2016)

Das Datum 9/11 signalisiert die Rückkehr der Religion(en). Aber das, was mit dem Terror zurückkehrt, hat sich verändert. Unter postsäkularen Bedingungen wird „Religion“ als Bedrohung neu beschrieben und neu bestimmt. In diesem Habilitationsprojekt werden deshalb die englischsprachigen politischen Theologien, die in der 9/11-Dekade zwischen 2001 und 2011 publiziert wurden, auf ihre Definitionen von Religion untersucht. Dabei demonstriere ich diskursanalytisch, dass diese Definitionen um Konstruktionen westlicher Identität und nicht-westlicher Alterität kreisen. Alterität wird zum Kernkonzept in der Definition von Religion und Religion wird zum Kernkonzept in der Definition von Alterität. Wie politische Theologie den, die oder das Andere versteht, ist insofern entscheidend für ihr Profil und ihre Pointe in postsäkularen Gegenwartsgesellschaften. Auf der Diskursanalyse der politischen Theologien der 9/11-Dekade aufbauend, schlage ich deshalb eine Bestimmung des Alteritätsbegriffs vor, die die Beziehung zum Anderen in den Mittelpunkt stellt. Die Konzentration auf die Beziehung verhindert die Instrumentalisierung von Religion für die Konstruktion westlicher Identität im Gegensatz zu nicht-westlicher Alterität.

Publikationsprojekt mit dem Arbeitstitel „We Can Do This! Europe between Refugees and Religion“ (Ludwig-Maximilians-Universität München und The Center of Theological Inquiry, Princeton, NJ, USA, seit 2016)

Europe is a fortress. My project, tentatively titled “We Can Do This! Europe between Refugees and Religion,” offers a critical analysis and a constructive assessment of the ways in which theological tropes are interpreted and instrumentalized in the controversies stirred up by the current so-called migration crisis in Europe. Taking the suspension of the European asylum scheme by the German Chancellor in the summer of 2015—Angela Merkel’s “We can do this!”—as a point of departure, I investigate how Christianity is invoked to call for either the fortification or the de-fortification of Europe. Resisting facile calls for enforcing or erasing the borders around “Fortress Europe,” I aim to argue for a public and political theology of vulnerability which highlights the contribution that migrants make to the conceptualization of the identity of Europe.

Kooperationsprojekt mit dem Titel “Liberalism’s Islams and Islam’s Liberalisms: Constructing a Contrast in a Paradigmatic Period” (Ludwig-Maximilians-Universität München, seit 2017)

Debates about religion inside and outside academia frequently assume that Islam is in conflict with liberalism as much as liberalism is in conflict with Islam. Our collaboration addresses the construction of this conflict in the nineteenth and twentieth centuries. Analyzing both “Western” and “Eastern” key figures from this paradigmatic period, we argue that they both construct and collapse this contrast which has been fundamental to global scholarship on religion ever since. The trajectories through which the contrast has emerged are frequently obscure(d), particularly the collaboration and communication across continents. We offer a variety of case studies—on Georg W.F. Hegel, Friedrich D.E. Schleiermacher, Ernst Troeltsch, Muhammad Iqbal, Mehdi Bazargan, and Ali Shariati—from international and interdisciplinary perspectives, concentrating on the exchanges between German and Iranian philosophical and theological thought. Our collaboration is crucial to consider the complex, composite, and constructed nature of “Islam” within liberalism and of “liberalism” within Islam with regard to current controversies stirred up by religious and non-religious others.

Das Kooperationsprojekt wird durch einen International Collaborative Research Grant der American Academy of Religions finanziert. An der Kooperation beteiligt sind Fatima Tofighi (University of Religions and Denominations, Qom, Islamische Republik Iran) sowie Thomas Lynch (University of Chichester, UK) und Hannah Strømmen (University of Chichester, UK).